Výsledky vyhľadávania
Publikácia venuje pozornosť vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ktorá je prítomná v kurikule predprimárneho aj primárneho vzdelávania. V primárnom vzdelávaní ju reprezentujú v súčasne platnej legislatíve dva vyučovacie predmety, ktoré si delia priestor…
Teoretické základy etickej výchovy Cieľom tohto učebného textu a jeho nadväzných častí je predstaviť študentom učiteľstva etickej výchovy, ale tiež učiteľom v teréne či riadiacim pracovníkom v školách teoretické základy a súvisiace praktické analýzy…
Hudba nachádza svoje miesto v každodennom živote človeka od jeho počiatku. Dokáže rozhýbať a aktivovať nielen telo poslucháča, ale tiež jeho vnútorné psychické procesy. V súčasnosti poznáme množstvo vedeckých svedectiev o tom, aké účinky (pozitívne aj…
Publikácia sa zameriava na skautské hnutie Junák, ktoré ako jedno z detských a mládežníckych hnutí v povojnovom období obnovilo a naplno rozvinulo svoju činnosť. Sústreďuje sa na proces jeho formalizácie a rozmachu a zároveň upozorňuje na proces postupného…
"Vedecká monografia tematizuje konštrukt prosociálneho morálneho uvažovania nielen v rámci tradičnej teórie N. Eisenbergovej, ale snaží sa ho zasadiť do nového konceptuálneho rámca ohraničeného dialogickým antropologickým princípom a etikou cnosti. V…
Samotná univerzita si od svojho vzniku prešla zložitými peripetiami. Domnievame sa však, že pri polemikách býva málokedy spochybňovaná jej samotná existencia alebo legitimita. Vieme, že vysokokvalifikovaná pracovná sila bude musieť vždy prejsť prípravou…
Náuka o vlastných menách je jazykovedná disciplína, ktorá má v jazykovede relatívne samostatné postavenie, predovšetkým vzhľadom na svoj špecifický obsah, prejavujúci sa výrazne aj na formálnej stránke (Blanár). R. Šrámek uvádza, že filologická orientácia…
Predložená vysokoškolská učebnica vykazuje prehľad vecného myslenia spolu s informatívnou zložkou o stave tohoto myslenia vo filozofii, v pedagogike a to diachronného i synchronného stanoviska. Táto učebnica je jednou z najlepších za posledné roky. Jedná…
Predmetom tejto monografickej práce je uvedenie detí nižšieho sekundárneho vzdelávania do chémie, a to konkrétne do poznávania a rozlišovania látok a ich chemických zmien a do ich kvantifikácie s využitím chemickej veličiny látkové množstvo. Uvedené…
Autori sa v monografii usilujú objasniť boj o občiansku mravnosť tak v historickom kontexte, ako aj v kontexte filozofickom či pedagogickom a v konečnom dôsledku aj v kontexte učebníc používaných v slovenských národných školách.
Literárne dielo Teofylakta Ochridského zapadá do poveľkomoravskej éry dovŕšenej kristianizácie Slovanov, v ktorej sa kultúra i cirkevnoslovanský jazyk rozvíjali v relatívne ustálených formách južnej a východnej proveniencie pravoslávia, kým v západnom…
Veľkomoravský Proglas, ktorého autorstvo sa pripisuje svätému Cyrilovi Konštantínovi Filozofovi, ako pamiatka napísaná v staroslovienskom jazyku je nesporne hodnotné dielo stredovekej slovanskej literatúry. Predstavuje teda aj určitý prameň všeslovanskej…
Monografia nadväzuje na predchádzajúci publikáciu Prosociálnosť a etická výchova. Skúsenosti a perspektívy. Už v nej bol vyjadrený zámer jednak prehĺbiť teoretické východická a atribúty prosociálnosti, v nadväznosti na otázky morálky a mravnej výchovy,…
Publikáciu možno použiť ako učebný text a zároveň aj ako metodický (mini) manuál. Je rozčlenená do niekoľkých okruhov. Prvý okruh tvorí teoretická časť a obsahuje päť kapitol. Praktická časť sa skladá z troch častí, v nich sa konktretizuje idea nesmerovať…
V tejto monografickej práci sa chceme zaoberať niektorými charakteristikami prírodovedného vzdelávania ako podkladu analýzy a hľadania možností jeho zmien na zlepšenie jeho nelichotivého stavu v súčasnosti u nás i vo veľkej časti Európy.
Kniha má viac vrstiev. Obracia sa jednak na vedecky náročného a v problematike školstva zorientovaného akademika, jednak na čitateľa praktika spomedzi učiteľov, riaditeľov škôl a reprezentantov inštitúcií, ktoré majú čo do činenia s tvorbou a hodnotením…
Cieľom publikácie je poskytnúť základný prehľad z oblasti dejín pedagogického myslenia v širšom kontexte. Prvá časť trojdielneho cyklu Dejiny pedagogického myslenia z časového hľadiska mapuje obdobie staroveku, vymedzené vznikom písomných systémov a…
Šikanovanie je možné považovať za závažný a vysoko aktuálny problém súčasnej školy. Tak ako je možné vnímať rozdielnu často proklamovanú snahu o odstránenie tohto problému zo školy, tak rozdielne sú prístupy v posudzovaní riešení konkrétnych prípadov…