Lušňáková Zuzana a Juríčková Zuzana
Faktory a predpoklady úspešnej generačnej výmeny v rodinných podnikoch
Pochopenie správania rodinného podniku spočíva v interakcii dvoch podsystémov, podniku a rodiny. Väčšina rodinných podnikov považuje udržateľnosť za spoločenskú povinnosť a zároveň za podnikateľskú príležitosť. Rodinné podniky plánujú svoje podnikateľské aktivity generačne dopredu – a to nielen s ohľadom na finančné zabezpečenie ďalších generácií samotnej podnikateľskej rodiny, ale aj s ohľadom na svojich zamestnancov. To robí zo sociálnej zodpovednosti neoddeliteľnú súčasť kánonu hodnôt spoločnosti. Rodinné podnikanie je jedinečné v tom, že vnútroorganizačné vzťahy závisia od rodinných väzieb a zámeru, že tieto väzby pretrvajú. Vplyv rodiny na manažment, vlastníctvo, riadenie a nástupníctvo, ako aj na podnikové ciele, stratégie, štruktúru podniku a spôsob, akým sú formulované, navrhnuté a implementované, robí rodinný podnik osobitejším. Rodinné firmy predstavujú 90 % globálnej ekonomiky a 70 % nezvládne už prvú generačnú výmenu. Odovzdávanie rodinnej firmy ďalšej generácii stále vyvoláva nádeje, obavy a očakávania všetkých majiteľov rodinných firiem. Na jednej strane je stredobodom pozornosti rodinný podnik, v ktorom treba pokračovať. V tejto súvislosti môžu vzniknúť významné organizačné a riadiace problémy, ako aj problémy s dedičským a daňovým právom. Na druhej strane je dôležité nezanedbávať podnikateľskú rodinu, ktorá tiež čelí výzvam pri výbere a integrácii ďalšej generácie. Musia sa vyriešiť očakávania rovnakého zaobchádzania a spravodlivosti, musia sa vykonať hodnotenia kompetencií a rozhodnutia o výbere. V každom prípade sa treba vyhnúť strate tváre, pretože to často vedie k masívnym rodinným konfliktom. Zaobchádzanie s nástupcami mimo rodiny a očakávaniami „cudzej osoby“ je potrebné riešiť aj v rámci rodiny. Dobre zvládnutá generačná výmena je pre udržateľnosť rodinného podnikania kľúčová. Úspešnosť celého procesu generačnej obnovy rodinného podniku ovplyvňuje mnoho faktorov. V rámci metodickej príručky sa venujeme z nášho pohľadu tým najdôležitejším.
Pochopenie správania rodinného podniku spočíva v interakcii dvoch podsystémov, podniku a rodiny. Väčšina rodinných podnikov považuje udržateľnosť za spoločenskú povinnosť a zároveň za podnikateľskú príležitosť. Rodinné podniky plánujú svoje podnikateľské aktivity generačne dopredu – a to nielen s ohľadom na finančné zabezpečenie ďalších generácií samotnej podnikateľskej rodiny, ale aj s ohľadom na svojich zamestnancov. To robí zo sociálnej zodpovednosti neoddeliteľnú súčasť kánonu hodnôt spoločnosti. Rodinné podnikanie je jedinečné v tom, že vnútroorganizačné vzťahy závisia od rodinných väzieb a zámeru, že tieto väzby pretrvajú. Vplyv rodiny na manažment, vlastníctvo, riadenie a nástupníctvo, ako aj na podnikové ciele, stratégie, štruktúru podniku a spôsob, akým sú formulované, navrhnuté a implementované, robí rodinný podnik osobitejším. Rodinné firmy predstavujú 90 % globálnej ekonomiky a 70 % nezvládne už prvú generačnú výmenu. Odovzdávanie rodinnej firmy ďalšej generácii stále vyvoláva nádeje, obavy a očakávania všetkých majiteľov rodinných firiem. Na jednej strane je stredobodom pozornosti rodinný podnik, v ktorom treba pokračovať. V tejto súvislosti môžu vzniknúť významné organizačné a riadiace problémy, ako aj problémy s dedičským a daňovým právom. Na druhej strane je dôležité nezanedbávať podnikateľskú rodinu, ktorá tiež čelí výzvam pri výbere a integrácii ďalšej generácie. Musia sa vyriešiť očakávania rovnakého zaobchádzania a spravodlivosti, musia sa vykonať hodnotenia kompetencií a rozhodnutia o výbere. V každom prípade sa treba vyhnúť strate tváre, pretože to často vedie k masívnym rodinným konfliktom. Zaobchádzanie s nástupcami mimo rodiny a očakávaniami „cudzej osoby“ je potrebné riešiť aj v rámci rodiny. Dobre zvládnutá generačná výmena je pre udržateľnosť rodinného podnikania kľúčová. Úspešnosť celého procesu generačnej obnovy rodinného podniku ovplyvňuje mnoho faktorov. V rámci metodickej príručky sa venujeme z nášho pohľadu tým najdôležitejším.
Jazyk | slovenský |
Vydavateľ | Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre |
Rok vydania | 2023 |
Počet strán | 35 |
Typ viazania | zošitová zošitová |
Hmotnosť (g) | 120 g |
Rozmery (š-v-h) | 295x210 |
EAN | 9788055226927 |
Dodacia doba | nedostupné |