Jelena Paštéková , kolektív autorov
Poetika a politika. Umenie a päťdesiate roky
Kolektívna vedecká monografia "Poetika a politika. Umenie a päťdesiate roky", ktorá vznikla pod vedení Jeleny Pastekovej reprezentuje spoluprácu viacerých ústavov SAV. Okrem štyroch literárnych vedcov na projekte participovali odborníci z oblasti všeobecnej histórie, divadla, filmu, televíznej tvorby a hudby. Z hľadiska dotykov umenia a totalitnej moci predstavujú päťdesiate roky materiál plný vnútorného dramatizmu, ktorý určoval represívny politický diktát a nedokončená liberalizačná vlna. V období čiastočného uvoľnenia pôsobili aj umelecké diela ako subverzia socialisticko-realistického kaňonu, ale tiež odľudšteného politického systému. Pätnásť štúdií monografie sa zameriava na "zakladateľské" obdobie socialistického realizmu u nás, ktoré sa odlišuje od období neskorších koncentrovanosťou ideológie, normotvorbou a psychickými a fyzickými represiami. Napriek unitárnemu, mocensky presadenému modelu sa ukazuje, že umenie ako systém sa aj za takýchto podmienok vyznačovalo istou elastickosťou, ktorá bola schopná čiastočne vyrovnávať a "spracúvať" tlak direktívne šíreného kaňonu.
Kolektívna vedecká monografia "Poetika a politika. Umenie a päťdesiate roky", ktorá vznikla pod vedení Jeleny Pastekovej reprezentuje spoluprácu viacerých ústavov SAV. Okrem štyroch literárnych vedcov na projekte participovali odborníci z oblasti všeobecnej histórie, divadla, filmu, televíznej tvorby a hudby. Z hľadiska dotykov umenia a totalitnej moci predstavujú päťdesiate roky materiál plný vnútorného dramatizmu, ktorý určoval represívny politický diktát a nedokončená liberalizačná vlna. V období čiastočného uvoľnenia pôsobili aj umelecké diela ako subverzia socialisticko-realistického kaňonu, ale tiež odľudšteného politického systému. Pätnásť štúdií monografie sa zameriava na "zakladateľské" obdobie socialistického realizmu u nás, ktoré sa odlišuje od období neskorších koncentrovanosťou ideológie, normotvorbou a psychickými a fyzickými represiami. Napriek unitárnemu, mocensky presadenému modelu sa ukazuje, že umenie ako systém sa aj za takýchto podmienok vyznačovalo istou elastickosťou, ktorá bola schopná čiastočne vyrovnávať a "spracúvať" tlak direktívne šíreného kaňonu.
Jazyk | slovenský |
Vydavateľ | Slovak Academic Press, s.r.o. |
Rok vydania | 2004 |
Počet strán | 302 |
Typ viazania | brožovaná |
Hmotnosť (g) | 510 g |
Rozmery (š-v-h) | 240x165 |
EAN | 9788088746140 |
Dodacia doba | nedostupné |