Michaela Kaslová

Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání

Dieťa je stredobodom nášho záujmu. Učitelia pre predprimárne vzdelávanie chcú deti dobre pripraviť na mnoho životných situácií, ktoré budú musieť zvládnuť a z ktorých budú musieť v procese učenia a učenia sa ťažiť. Vzhľadom na to, že rozvíjanie matematických schopností detí nemožno realizovať bez dostatočnej jazykovej prípravy, tejto väzbe sa v publikácii venuje osobitná pozornosť. Príprava na školskú matematiku nespočíva v mechanickom reprodukovaní slov „jeden, dva, tri atď.“, nestojí len na znalostnej zložke, ale vyžaduje predovšetkým rozvoj množstva schopností v rámci aktivít, ktoré súčasne zasahujú aj mnoho ďalších odborov. V procese učenia dieťaťa je potrebné brať do úvahy vek dieťaťa, ale aj jeho rozvojové schopnosti a možnosti. Publikácia je určená učiteľom materských škôl, ale je vhodná aj pre študentov stredných odborných škôl, alebo vysokých škôl pripravujúcich sa na povolanie učiteľa materskej školy. Predstavuje v podstate takmer ucelenú základnú metodiku predmatematickej výchovy v predškolskom veku. Z hľadiska obsahu je kompromisom medzi odborným textom a populárno-náučným textom. Príprava na školskú matematiku v materskej škole nespočíva na drile, alebo násilnom zavádzaní a používaní odbornej terminológie. Deti sa učia nielen sústrediť, ale aj dokončiť prácu, vracať sa k nej z nového uhla pohľadu, obmieňať ju. Cesta ku školskej matematike je cestou zo sveta dieťaťa do sveta školy i dospelých. Toto premostenie tvoria najmä slovné úlohy, ktoré v materskej škole chápeme ako krátke rozprávanie alebo popis situácie, pričom až otázka alebo úloha tvorí problém (ale samozrejme platí, že nie každý problém je slovnou úlohou a tiež to, že deti v materskej škole necvičíme v riešení slovných úloh, ale rozvíjame ich zručnosti potrebné pre túto činnosť). Publikácia má väzbu na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání platný v Českej republike, ale je spracovaná tak, že je v súlade aj s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Obsahuje veľké množstvo príkladov z praxe, ukážok konkrétnych aktivít, ako aj matematickej teórie. Je výbornou pomôckou pri dosahovaní výkonových štandardov (špecifických cieľov) školského vzdelávacieho programu prostredníctvom plnenia operacionalizovaných výchovno-vzdelávacích cieľov v každej triede. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie má dieťa dosiahnuť nasledovné výkonové štandardy uvedené v tematickom okruhu Ľudia v kognitívnej vzdelávacej oblasti: - priradiť, triediť, porovnávať a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť), - určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine, - počítať minimálne od 1 do 10, - priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10, - vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami), - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary, - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary, - zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií.

Dieťa je stredobodom nášho záujmu. Učitelia pre predprimárne vzdelávanie chcú deti dobre pripraviť na mnoho životných situácií, ktoré budú musieť zvládnuť a z ktorých budú musieť v procese učenia a učenia sa ťažiť. Vzhľadom na to, že rozvíjanie matematických schopností detí nemožno realizovať bez dostatočnej jazykovej prípravy, tejto väzbe sa v publikácii venuje osobitná pozornosť. Príprava na školskú matematiku nespočíva v mechanickom reprodukovaní slov „jeden, dva, tri atď.“, nestojí len na znalostnej zložke, ale vyžaduje predovšetkým rozvoj množstva schopností v rámci aktivít, ktoré súčasne zasahujú aj mnoho ďalších odborov. V procese učenia dieťaťa je potrebné brať do úvahy vek dieťaťa, ale aj jeho rozvojové schopnosti a možnosti. Publikácia je určená učiteľom materských škôl, ale je vhodná aj pre študentov stredných odborných škôl, alebo vysokých škôl pripravujúcich sa na povolanie učiteľa materskej školy. Predstavuje v podstate takmer ucelenú základnú metodiku predmatematickej výchovy v predškolskom veku. Z hľadiska obsahu je kompromisom medzi odborným textom a populárno-náučným textom. Príprava na školskú matematiku v materskej škole nespočíva na drile, alebo násilnom zavádzaní a používaní odbornej terminológie. Deti sa učia nielen sústrediť, ale aj dokončiť prácu, vracať sa k nej z nového uhla pohľadu, obmieňať ju. Cesta ku školskej matematike je cestou zo sveta dieťaťa do sveta školy i dospelých. Toto premostenie tvoria najmä slovné úlohy, ktoré v materskej škole chápeme ako krátke rozprávanie alebo popis situácie, pričom až otázka alebo úloha tvorí problém (ale samozrejme platí, že nie každý problém je slovnou úlohou a tiež to, že deti v materskej škole necvičíme v riešení slovných úloh, ale rozvíjame ich zručnosti potrebné pre túto činnosť). Publikácia má väzbu na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání platný v Českej republike, ale je spracovaná tak, že je v súlade aj s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Obsahuje veľké množstvo príkladov z praxe, ukážok konkrétnych aktivít, ako aj matematickej teórie. Je výbornou pomôckou pri dosahovaní výkonových štandardov (špecifických cieľov) školského vzdelávacieho programu prostredníctvom plnenia operacionalizovaných výchovno-vzdelávacích cieľov v každej triede. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie má dieťa dosiahnuť nasledovné výkonové štandardy uvedené v tematickom okruhu Ľudia v kognitívnej vzdelávacej oblasti: - priradiť, triediť, porovnávať a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť), - určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine, - počítať minimálne od 1 do 10, - priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10, - vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami), - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary, - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary, - zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií.

Jazyk slovenský
Vydavateľ Raabe CZ
Rok vydania 2012
Počet strán 166
Typ viazania brožovaná
Hmotnosť (g) 300 g
Rozmery (š-v-h) 210x149
EAN 9788086307961
Dodacia doba nedostupné


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Gramatika súčasnej maďarčiny
-9%
autor neuvedený
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
12,90 €
11,74 €
Čo má vedieť štvrták z matematiky, 2. vydanie
-9%
Ľudovít Bálint
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
4,50 €
4,10 €
Červená je pekná
-9%
Lucia Zamolo
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
9,95 €
9,06 €
Jane Eyrová
-9%
Charlotte Brontëová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
16,95 €
15,43 €
Precvičovanie pravopisu 2 PZ (3.vyd.)
-9%
Kolektív autorov
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
6,20 €
5,65 €
Bylinkové čaje a prírodné liečivé prostriedky (2. vydanie) - Recepty z opátstiev a kláštorov
-9%
kol.
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
9,90 €
9,01 €
Soňa Valentová - cesta herečky
-9%
Karol Mišovic
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
12,90 €
11,74 €
Turistické magistrály
-9%
Milan Lackovič, Pavel Forgáč
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
19,95 €
18,16 €