Michaela Kaslová
Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání
Dieťa je stredobodom nášho záujmu. Učitelia pre predprimárne vzdelávanie chcú deti dobre pripraviť na mnoho životných situácií, ktoré budú musieť zvládnuť a z ktorých budú musieť v procese učenia a učenia sa ťažiť. Vzhľadom na to, že rozvíjanie matematických schopností detí nemožno realizovať bez dostatočnej jazykovej prípravy, tejto väzbe sa v publikácii venuje osobitná pozornosť. Príprava na školskú matematiku nespočíva v mechanickom reprodukovaní slov „jeden, dva, tri atď.“, nestojí len na znalostnej zložke, ale vyžaduje predovšetkým rozvoj množstva schopností v rámci aktivít, ktoré súčasne zasahujú aj mnoho ďalších odborov. V procese učenia dieťaťa je potrebné brať do úvahy vek dieťaťa, ale aj jeho rozvojové schopnosti a možnosti. Publikácia je určená učiteľom materských škôl, ale je vhodná aj pre študentov stredných odborných škôl, alebo vysokých škôl pripravujúcich sa na povolanie učiteľa materskej školy. Predstavuje v podstate takmer ucelenú základnú metodiku predmatematickej výchovy v predškolskom veku. Z hľadiska obsahu je kompromisom medzi odborným textom a populárno-náučným textom. Príprava na školskú matematiku v materskej škole nespočíva na drile, alebo násilnom zavádzaní a používaní odbornej terminológie. Deti sa učia nielen sústrediť, ale aj dokončiť prácu, vracať sa k nej z nového uhla pohľadu, obmieňať ju. Cesta ku školskej matematike je cestou zo sveta dieťaťa do sveta školy i dospelých. Toto premostenie tvoria najmä slovné úlohy, ktoré v materskej škole chápeme ako krátke rozprávanie alebo popis situácie, pričom až otázka alebo úloha tvorí problém (ale samozrejme platí, že nie každý problém je slovnou úlohou a tiež to, že deti v materskej škole necvičíme v riešení slovných úloh, ale rozvíjame ich zručnosti potrebné pre túto činnosť). Publikácia má väzbu na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání platný v Českej republike, ale je spracovaná tak, že je v súlade aj s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Obsahuje veľké množstvo príkladov z praxe, ukážok konkrétnych aktivít, ako aj matematickej teórie. Je výbornou pomôckou pri dosahovaní výkonových štandardov (špecifických cieľov) školského vzdelávacieho programu prostredníctvom plnenia operacionalizovaných výchovno-vzdelávacích cieľov v každej triede. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie má dieťa dosiahnuť nasledovné výkonové štandardy uvedené v tematickom okruhu Ľudia v kognitívnej vzdelávacej oblasti: - priradiť, triediť, porovnávať a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť), - určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine, - počítať minimálne od 1 do 10, - priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10, - vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami), - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary, - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary, - zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií.
Dieťa je stredobodom nášho záujmu. Učitelia pre predprimárne vzdelávanie chcú deti dobre pripraviť na mnoho životných situácií, ktoré budú musieť zvládnuť a z ktorých budú musieť v procese učenia a učenia sa ťažiť. Vzhľadom na to, že rozvíjanie matematických schopností detí nemožno realizovať bez dostatočnej jazykovej prípravy, tejto väzbe sa v publikácii venuje osobitná pozornosť. Príprava na školskú matematiku nespočíva v mechanickom reprodukovaní slov „jeden, dva, tri atď.“, nestojí len na znalostnej zložke, ale vyžaduje predovšetkým rozvoj množstva schopností v rámci aktivít, ktoré súčasne zasahujú aj mnoho ďalších odborov. V procese učenia dieťaťa je potrebné brať do úvahy vek dieťaťa, ale aj jeho rozvojové schopnosti a možnosti. Publikácia je určená učiteľom materských škôl, ale je vhodná aj pre študentov stredných odborných škôl, alebo vysokých škôl pripravujúcich sa na povolanie učiteľa materskej školy. Predstavuje v podstate takmer ucelenú základnú metodiku predmatematickej výchovy v predškolskom veku. Z hľadiska obsahu je kompromisom medzi odborným textom a populárno-náučným textom. Príprava na školskú matematiku v materskej škole nespočíva na drile, alebo násilnom zavádzaní a používaní odbornej terminológie. Deti sa učia nielen sústrediť, ale aj dokončiť prácu, vracať sa k nej z nového uhla pohľadu, obmieňať ju. Cesta ku školskej matematike je cestou zo sveta dieťaťa do sveta školy i dospelých. Toto premostenie tvoria najmä slovné úlohy, ktoré v materskej škole chápeme ako krátke rozprávanie alebo popis situácie, pričom až otázka alebo úloha tvorí problém (ale samozrejme platí, že nie každý problém je slovnou úlohou a tiež to, že deti v materskej škole necvičíme v riešení slovných úloh, ale rozvíjame ich zručnosti potrebné pre túto činnosť). Publikácia má väzbu na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání platný v Českej republike, ale je spracovaná tak, že je v súlade aj s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Obsahuje veľké množstvo príkladov z praxe, ukážok konkrétnych aktivít, ako aj matematickej teórie. Je výbornou pomôckou pri dosahovaní výkonových štandardov (špecifických cieľov) školského vzdelávacieho programu prostredníctvom plnenia operacionalizovaných výchovno-vzdelávacích cieľov v každej triede. V súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie má dieťa dosiahnuť nasledovné výkonové štandardy uvedené v tematickom okruhu Ľudia v kognitívnej vzdelávacej oblasti: - priradiť, triediť, porovnávať a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť), - určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine, - počítať minimálne od 1 do 10, - priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10, - vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami), - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary, - poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary, - zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií.
Jazyk | slovenský |
Vydavateľ | Raabe CZ |
Rok vydania | 2012 |
Počet strán | 166 |
Typ viazania | brožovaná |
Hmotnosť (g) | 300 g |
Rozmery (š-v-h) | 210x149 |
EAN | 9788086307961 |
Dodacia doba | nedostupné |