Aristoteles

Etika Nikomachova

Aristoteles napísal spolu tri etiky: Veľkú etiku, Etiku Nikomachovu a jej inú verziu – Etiku Eudémovu. Aristoteles zakladá delenie spravodlivosti na zákonnú spravodlivosť a na spravodlivosť etickú. A práve etickej spravodlivosti sa venuje v diele Etika Nikomachova. Aristoteles ju považuje za spravodlivosť vo vlastnom zmysle slova, za rovnocennú s ostatnými etickými cnosťami (udatnosť, umiernenosť). To, čo má s nimi spoločné, je rovnosť, ktorej podstatu tvorí stred medzi dvoma krajnosťami. Ako udatnosť je stredom medzi strachom a smelosťou, ako je umiernenosť stredom medzi slasťou a strasťou, tak spravodlivosti patrí miesto v strede medzi páchaním krivdy a znášaním krivdy. Etická spravodlivosť patrí podľa Aristotela do oblasti dobrého a správneho konania, ktoré človeka vedie k jeho cieľu, plnému životu ako forme šťastia. Spravodlivosť teda nie je formou rozumovej cnosti ako schopnosti správneho teoretického poznania, nie je to cnosť, ktorá sa sprostredkúva učením a skúsenosťou. Je formou povahovej cnosti, ktorá sa získava nácvikom konania a privyknutím na konanie orientované na určitý cieľ.

Aristoteles napísal spolu tri etiky: Veľkú etiku, Etiku Nikomachovu a jej inú verziu – Etiku Eudémovu. Aristoteles zakladá delenie spravodlivosti na zákonnú spravodlivosť a na spravodlivosť etickú. A práve etickej spravodlivosti sa venuje v diele Etika Nikomachova. Aristoteles ju považuje za spravodlivosť vo vlastnom zmysle slova, za rovnocennú s ostatnými etickými cnosťami (udatnosť, umiernenosť). To, čo má s nimi spoločné, je rovnosť, ktorej podstatu tvorí stred medzi dvoma krajnosťami. Ako udatnosť je stredom medzi strachom a smelosťou, ako je umiernenosť stredom medzi slasťou a strasťou, tak spravodlivosti patrí miesto v strede medzi páchaním krivdy a znášaním krivdy. Etická spravodlivosť patrí podľa Aristotela do oblasti dobrého a správneho konania, ktoré človeka vedie k jeho cieľu, plnému životu ako forme šťastia. Spravodlivosť teda nie je formou rozumovej cnosti ako schopnosti správneho teoretického poznania, nie je to cnosť, ktorá sa sprostredkúva učením a skúsenosťou. Je formou povahovej cnosti, ktorá sa získava nácvikom konania a privyknutím na konanie orientované na určitý cieľ.

Jazyk slovenský
Vydavateľ KALLIGRAM, spol. s r.o.
Rok vydania 2011
Počet strán 296
Typ viazania Paperback
Hmotnosť (g) 264 g
Rozmery (š-v-h) 190x110
EAN 9788081014178
Dodacia doba nedostupné


Dalšie obľúbené tituly z kategórie:


Konečné a večné bytie
-9%
Edita Steinová
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
15,99 €
14,56 €
Základné otázky filozofie
-9%
Jozef Bugár
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
9,90 €
9,01 €
Myšlienky k sebe samému
Marcus Aurelius
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
13,96 €
Prorok
-9%
Chalíl Džibrán
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
16,99 €
15,47 €
Konverzácia a európska literatúra
-9%
Adam Bžoc
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
15,99 €
14,56 €
Sila rozumu v bláznivej dobe - Manuál kritického myslenia
-9%
Ján Markoš
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
13,90 €
12,65 €
Tao Te ťing (2.vydanie) - čiže Kánon o (Ceste) Tao (Energie) Te
-9%
Lao c‘, Marina Čarnogurská
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
39,60 €
36,04 €
Mať či byť
-9%
Erich Fromm
Dodacia doba
online cena - Skladom - 1 pracovný deň
12,90 €
11,74 €