Milan Rajňák, Darina Bujnová, Slávka Floreková, Helena Majdúchová
Cenové rozhodovanie
Trhové hospodárstvo vytvára vysoké nároky a zložité podmienky pri presadzovaní podnikateľských subjektov. Do popredia sa dostávajú najmä otázky prosperity, solventnosti a úspešného rozvoja firmy a v tejto súvislosti problematika procesu optimalizácie zlaďovania a efektívneho využívania vzájomného prepojenia trhu, pracovnej sily a peňazí. Primárnu úlohu v tomto procese zohrávajú náklady a ceny. Úspešnosť podnikania v podstatnej miere závisí od výšky nákladov, ktoré nevyhnutne na túto činnosť musí vynaložiť každý podnikateľ a od správne stanovených cien, ktoré uhradia náklady a zabezpečia dostatočný zisk. Od úrovne nákladov a cien realizovaných výkonov závisí teda konečný efekt a tým aj možnosť ďalšieho rozvoja firmy. Učebný predmet „Cenové rozhodovanie nadväzuje najmä na predmet „Kalkulácie a rozpočty a vzájomne súvisí s ďalšími učebnými predmetmi ako sú Podnikové financie, Finančno-ekonomická analýza, Vnútropodnikový controlling. Jeho cieľom je prehĺbiť poznatky o priebehu a riadení hodnotovej stránky výrobného a realizačného procesu a podnikateľskej aktivity vôbec. Zabezpečiť prosperitu firmy v konkrétnych trhových podmienkach nie je jednoduché. Na výrobný i realizačný proces a tým aj na ceny vplýva množstvo interných i externých faktorov. Podniky musia pružne reagovať a rýchlo sa prispôsobiť celému radu predvídateľných i nepredvídateľných podmienok vyplývajúcich z trhu. Oblasť cien v trhovej ekonomike je špecifickou záležitosťou každej firmy. Neexistujú žiadne stanovené pravidlá (okrem rámcového zákona o cenách a príslušnej vyhlášky), predpísané metódy alebo postupy. Každý podnikateľ si tvorí svoju vlastnú cenovú stratégiu, vlastný postup pri určovaní výšky cien a ich presadzovaní na trhu. Je súčasťou marketingovej filozofie podniku. Učebnica zdôrazňuje, že na výšku cien vplýva množstvo faktorov , a naviac často v neustále meniacej sa intenzite. Je preto nevyhnutné uvážlivo pristupovať k voľbe postupu a prijímaniu rozhodnutia. Z marketingového prístupu vieme, že cena má byť taká, aby bola vhodná pre kupujúceho i predávajúceho, aby úspešne vyjadrila to, čo vyjadrovať má, t. j. kvalitu určitého tovaru, schopnosť uspokojovať určité potreby, úroveň a efektívnosť zvládnutia jeho výroby v požadovanom množstve a čase a pod. V knihe sú rozobrané aj ďalšie problémové väzby, bez poznania a riešenia ktorých nie je možné úspešne rozhodovať. Zároveň sú uvádzané postupy a praktické ukážky, ktoré umožňujú tieto problémy postupne zvládnuť. Obsah učebnice pochopiteľne nevyčerpáva celú problematiku cien. V skrátenej podobe orientuje pozornosť študentov a podnikových manažérov na tie oblasti, ktoré môžu pomôcť a skvalitniť rozhodovaciu činnosť ekonómov a manažérov v podmienkach SR a poskytnúť im základnú orientáciu v literatúre zo sledovanej oblasti.
Trhové hospodárstvo vytvára vysoké nároky a zložité podmienky pri presadzovaní podnikateľských subjektov. Do popredia sa dostávajú najmä otázky prosperity, solventnosti a úspešného rozvoja firmy a v tejto súvislosti problematika procesu optimalizácie zlaďovania a efektívneho využívania vzájomného prepojenia trhu, pracovnej sily a peňazí. Primárnu úlohu v tomto procese zohrávajú náklady a ceny. Úspešnosť podnikania v podstatnej miere závisí od výšky nákladov, ktoré nevyhnutne na túto činnosť musí vynaložiť každý podnikateľ a od správne stanovených cien, ktoré uhradia náklady a zabezpečia dostatočný zisk. Od úrovne nákladov a cien realizovaných výkonov závisí teda konečný efekt a tým aj možnosť ďalšieho rozvoja firmy. Učebný predmet „Cenové rozhodovanie nadväzuje najmä na predmet „Kalkulácie a rozpočty a vzájomne súvisí s ďalšími učebnými predmetmi ako sú Podnikové financie, Finančno-ekonomická analýza, Vnútropodnikový controlling. Jeho cieľom je prehĺbiť poznatky o priebehu a riadení hodnotovej stránky výrobného a realizačného procesu a podnikateľskej aktivity vôbec. Zabezpečiť prosperitu firmy v konkrétnych trhových podmienkach nie je jednoduché. Na výrobný i realizačný proces a tým aj na ceny vplýva množstvo interných i externých faktorov. Podniky musia pružne reagovať a rýchlo sa prispôsobiť celému radu predvídateľných i nepredvídateľných podmienok vyplývajúcich z trhu. Oblasť cien v trhovej ekonomike je špecifickou záležitosťou každej firmy. Neexistujú žiadne stanovené pravidlá (okrem rámcového zákona o cenách a príslušnej vyhlášky), predpísané metódy alebo postupy. Každý podnikateľ si tvorí svoju vlastnú cenovú stratégiu, vlastný postup pri určovaní výšky cien a ich presadzovaní na trhu. Je súčasťou marketingovej filozofie podniku. Učebnica zdôrazňuje, že na výšku cien vplýva množstvo faktorov , a naviac často v neustále meniacej sa intenzite. Je preto nevyhnutné uvážlivo pristupovať k voľbe postupu a prijímaniu rozhodnutia. Z marketingového prístupu vieme, že cena má byť taká, aby bola vhodná pre kupujúceho i predávajúceho, aby úspešne vyjadrila to, čo vyjadrovať má, t. j. kvalitu určitého tovaru, schopnosť uspokojovať určité potreby, úroveň a efektívnosť zvládnutia jeho výroby v požadovanom množstve a čase a pod. V knihe sú rozobrané aj ďalšie problémové väzby, bez poznania a riešenia ktorých nie je možné úspešne rozhodovať. Zároveň sú uvádzané postupy a praktické ukážky, ktoré umožňujú tieto problémy postupne zvládnuť. Obsah učebnice pochopiteľne nevyčerpáva celú problematiku cien. V skrátenej podobe orientuje pozornosť študentov a podnikových manažérov na tie oblasti, ktoré môžu pomôcť a skvalitniť rozhodovaciu činnosť ekonómov a manažérov v podmienkach SR a poskytnúť im základnú orientáciu v literatúre zo sledovanej oblasti.
Jazyk | slovenský |
Vydavateľ | Sprint vfra |
Rok vydania | 2007 |
Počet strán | 240 |
Typ viazania | pevná |
Rozmery (š-v-h) | 0x0 |
EAN | 9788089085897 |
Dodacia doba | nedostupné |